El servei de menjador en els centres docents públics del Departament d´Educació és una prestació complementària d´ajuda a l´escolartizació.
D´acord amb la normativa ( Decret 160/96 de 14 de maig DOGC 2208 de 20.051996) els usuaris d´aquest servei seran l´alumnat matriculat al centre, professorat i personal d´administració i serveis.
El Consell Escolar ha d´aprovar el Pla sobre el funcionament del menjador que formarà part de la programació general del centre, com a activitat complementària.
La gestió del servei de menjador escolar del CEIP “Teresa Bergadà” la realitza L’ASSOCIACIÓ DE MARES I PARES D’ALUMNES d’aquest Centre legalment constituïda.
L’AMPA té contractada l’empresa Alessa , que duu a terme el servei de càtering, i es fa càrrec de l’elaboració i del subministrament dels menús.
2.- Espais i instal·lacions reservats al servei de menjador.
a) La cuina: Actualment disposa d’una superfície de 39´85 metres quadrats. Aquest espai disposa dels seus utensilis de cuina, rentadora de plats, safates i coberteria, un electrodomèstic de refrigeració...
b) El menjador: Disposa d’una superfície de 67 metres quadrats. Aquest espai té les seves taules i cadires corresponents. Excepcionalment s’utilitza per activitats realitzades pels alumnes de l’escola. Aquest ús diferenciat del local no interfereix mai en l’activitat específica d’aquesta instal·lació. És fa especial èmfasi en la neteja després d’un acte no propi del menjador.
c) Els usuaris del menjador escolar disposaran dels següents espais i instal·lacions: Cuina, Sala usos múltiples (menjador), lavabos, pati parvulari, pati del Centre.
d) La sala destinada a menjador escolar té una capacitat per a 80 comensals.
e) Activitats en dies de pluja: durant les jornades de mal temps els alumnes comensals romandran en espais tancats realitzant diverses activitats. Quedaran definits els espais disponibles de l’escola, per tal d’ubicar els alumnes en els dies de pluja.
3.- Personal i funcions de les monitores.
2 Pares o mares encarregats d’administrar el servei de menjador per part de l’AMPA.
1 Coordinadora de menjador.
3 Monitores de menjador.
Funcions de la Coordinadora de menjador.
Tindrà les següents tasques específiques:
- Es farà càrrec de la gestió i control dels menús sol·licitats a l’empresa de càtering. Aquesta gestió serà transparent i serà supervisada pels responsables de l’AMPA.
- Es responsabilitzarà i vetllarà pel bon funcionament del menjador.
- Passarà llista dels comensals abans d’entrar al menjador.
- Supervisarà la tasca de l’equip de monitores.
- Dinamitzarà l’equip de monitores de menjador.
- Supervisarà i executarà correctament el nou Pla de funcionament de menjador.
- Informarà de qualsevol incidència que afecti el reglament de règim intern.
- Realitzarà l’informe trimestral de l’alumne comensal.
- Farà de representant de les treballadores de menjador, per tal de millorar les condicions laborals i socials.
- Traslladarà als responsables de l’AMPA de menjador els fulls d’incidències que hi hagin.
- És farà càrrec de la documentació necessària per al servei ( models d’autoritzacions
mèdiques, fulls d’incidències, control del segell de l’AMPA).
- Tindrà cura de les dades personals dels pares i mares, alumnes i altres dades amb
relació a l’AMPA, segons estableix la llei de dades de caràcter personal.
- Rebrà les indicacions directes de les decisions de l’AMPA referent al servei de menjador
- Tindrà igualment assignades les tasques encomanades com a monitora de menjador.
Funcions de les Monitores de menjador.
Tindran les següents tasques encomanades:
- Comprovar el rentat de les mans dels alumnes abans i després del dinar.
- Realitzar la distribució dels dinars als comensals.
- Distribuir el menjar per les taules amb la finalitat que tothom rebi la ració estipulada i
que cap nen/a s’hagi d’aixecar de la taula.
- Motivar als comensals per una alimentació variada i equilibrada.
- Vetllar per l’ordre i la convivència, i educar per als hàbits d’higiene.
- Promoure la participació activa en les diferents tasques del menjador.
- Administrar la medicació a l’alumne/a i sempre amb la prèvia autorització escrita dels
pares o tutors i acompanyada de la prescripció mèdica.
- Netejar els estris utilitzats per al consum dels menús.
- Tindran prohibit colpejar les safates dels comensals per tal de fer silenci al menjador.
- Tindran cura del parament i estris utilitzats.
- Recollir selectivament les deixalles (si és possible ) i la neteja del menjador.
- Vigilar i controlar els alumnes comensals.
- Quedarà totalment prohibit cap favoritisme d’atenció i servei als comensals.
- No estarà permès treure aliments fora del menjador.
- Orientar i corregir els mals hàbits posturals.
- Fomentar la sociabilització entre tots els alumnes.
- Atendre als nens/es en cas d’accident.
- Traslladar els alumnes als diferents espais d’activitat , vigilant la seva conducta en tot
moment.
- Vigilar activament en els espais utilitzats, oberts o tancats.
- Tancar i obrir les portes d’accés a l’escola que es determinin.
- Tindran prohibit emportar-se a casa el menjar sobrant dels menús dels comensals.
- Vetllaran pel compliment de les ordres assenyalades durant la jornada de treball i
comunicaran als responsables de menjador les incidències en el servei.
- Traslladaran a la coordinadora de menjador qualsevol suggeriment , millora en el
servei, condicions laborals i socials, necessitat de material i vestuari, conflictes, etc...
- Els menús seran servits per les monitores al menjador de l’escola, quedant totalment
prohibit el fraccionament de les racions.
El servei de menjador es fa mitjançant dos torns de comensals. El primer torn comprèn tots els alumnes d’Educació Infantil (P3, P4 i P5). El segon torn està integrat pels alumnes de Primària ( de 1r a 6è).
Horaris dels torns
1r torn:
A les 11:55 hores 2 monitores del menjador aniran cap a les aules per a recollir els comensals de P3, P4, P5. La resta de monitores acabaran de preparar el menjador. Abans d’entrar al menjador es passarà llista i s’anirà al lavabo per rentar-se mans i cara.
A les 12:50 hores aproximadament, 2 monitores, acompanyaran als alumnes al pati. Al menjador es quedaran 2 monitores amb els nens que encara no han acabat i aniran preparant les taules pel 2n torn.
- Una vegada han acabat de dinar els comensals hauran de rentar-se mans i cara.
- Els alumnes faran el fluor, si hi ha les instal·lacions apropiades al Centre.
- Les monitores de menjador retiraran les safates als comensals de P3, P4, P5 una
vegada que han acabat de dinar.
- Els comensals de parvulari disposaran d’una tovalloleta.
- Els alumnes de parvulari han d’estar en tot moment vigilats per les monitores.
2n torn:
A les 12:55 hores, 2 monitores aniran cap a les aules per a recollir els comensals de 1r,
2on i 3r. Abans d’entrar al menjador es passarà llista per rentar-se mans i cara.
A les 13:50 hores, 2 monitores acompanyaran als comensals de 1r, 2on i 3r al pati.
A les 13:55 hores aproximadament, les mateixes monitores recolliran als comensals de
4t, 5è, i 6è. Els nens que van acabant, surten al pati acompanyats d’una monitora.
A les14:50 hores, 2 monitores acompanyaran als alumnes de parvulari a les seves files
corresponents. La resta d’alumnes faran fila en el seu lloc corresponent. Una monitora
vigilarà la porta i voltants durant l’arribada dels nens que no han dinat a l’escola.
- Una vegada han acabat de dinar els comensals hauran de rentar-se mans i cara.
- Els alumnes han d’estar en tot moment vigilats per les monitores.
5.-Previsió d’usuaris:
- Quatre monitores que realitzen el servei.
- Alumnes: de 70 a 80 diaris.
El preu proposat per Junta de l’AMPA per aquest curs escolar és de 5,85 euros per comensal/dia..
El sistema de pagament serà mitjançant domiciliació bancària, la qual es farà efectiva del dia 1 al 5 de cada mes. La tarifa a aplicar és de 115,05 € per alumne i mes, d’octubre a juny (9 quotes). *
Els nens/nenes que facin ús del servei de menjador de forma esporàdica, és a dir, els que es queden al menjador menys de 10 dies al mes, se’ls facturarà a mes vençut, igualment mitjançant domiciliació bancària i del dia 5 al 10 de cada mes. El preu del menú dels esporàdics és de 5,85 €.
Els alumnes que gaudeixin de beca pagaran la part proporcional que els correspongui. Ara bé, fins que el Consell Comarcal no comuniqui a Alessa la concessió de les beques i els percentatges assignats, es cobrarà el 100 % de la quota mensual. Posteriorment es regularitzaran els imports cobrats, des de la data en que s’aprovi la beca.
Si el nen/nena falta al menjador 3 o més dies consecutius, s’abonarà 5,85 € per cada dia que no assisteixi al menjador. Al llarg del curs hi haurà dues regularitzacions que es faran efectives mitjançant un abonament als compte bancari dels usuaris. La primera regularització es farà del dia 5 al 10 de gener i correspondrà als mesos de setembre a desembre, i la segona es farà del dia 5 al 10 de juliol i correspondrà als mesos de gener a juny.
Si un rebut és retornat es farà arribar, mitjançant l’escola, una notificació als pares de l’alumne en la que es donarà un termini de 3 dies hàbils per fer el pagament del deute mitjançant un ingrés al compte bancari d’Alessa. El no pagament donarà lloc a la suspensió temporal del servei de menjador fins a la regularització de la situació. Cada rebut retornat tindrà un recàrrec de 6 €, corresponent a les despeses bancàries i administratives ocasionades per la devolució.
Es proposa que l’empresa de càtering faci una planificació de menús per mesos. Aquesta planificació s’exposarà al tauler d’anuncis de l’AMPA i del Centre i se’n farà arribar una còpia a la Direcció de l’escola. També es farà arribar un model a cada una de les famílies dels comensals que regularment es queden al menjador.
D’acord amb el que s’ha exposat, las dietes de cada menú han de contemplar les exigències bàsiques per assolir una alimentació compensada de qualitat i amb les condicions higièniques -sanitàries pertinents.
9.- Objectius del servei de menjador.
El dinar és una bona oportunitat perquè els alumnes aprenguin que l’acte de menjar no solament satisfà la sensació de gana que puguin tenir, sinó que és una manera de comunicar-se, un moment de transmissió de cultura i de costums propis, l’aprenentatge d’uns bons hàbits i la implantació de pautes adequades de conducta alimentària com:
- Conèixer els aliments i apreciar-ne les diferències.
- Aprendre a menjar-s’ho tot i de tot.
- Rentar-se les mans abans i després de l’àpat.
- Utilitzar adequadament els estris de menjar.
- Participar en la selecció de residus.
- Respectar les companyes i companys i el seu espai.
- Conèixer els costums propis del país.
En el transcurs del curs escolar, s’informarà als pares o tutors de tot el que fa referència al funcionament del menjador. En el tauler d’anuncis de l’AMPA i de l’escola, quedarà exposat el Reglament de Règim Intern del Menjador Escolar i el Pla de Funcionament del servei de menjador del Centre, aprovat pel Consell Escolar, així com la relació de menús programats per mesos.
11.- Creació d’una Comissió de Seguiment del Menjador Escolar:
Per tal d’aconseguir un millor funcionament del menjador escolar es crea una Comissió de Seguiment formada pel President/a de l’AMPA, dos membres de l’Associació de Pares, el Director del CEIP Teresa Bergadà i la Coordinadora de monitores. La seva funció és vetllar pel bon funcionament del servei de menjador. En l’última reunió (del curs escolar) del Consell Escolar es presentarà un informe -memòria de les activitats realitzades durant el curs al menjador.
Tots els aspectes que contempla aquest Pla de funcionament de Menjador estan subjectes a modificació, igual que les noves consideracions que es puguin incorporar, ja que es tracta d’un “document obert” i per tant susceptible de modificacions, segons vagi indicant l’experiència en la seva aplicació. És l´AMPA del CEIP Teresa Bergadà qui té la competència de fer les pertinents modificacions, que hauran d’estar aprovades pel Consell Escolar.
Aquest Pla de Funcionament de Menjador ha estat aprovat pel Consell Escolar en la reunió celebrada el dia 20 d’octubre de 2009.
El president de l’AMPA,
D´acord amb la normativa ( Decret 160/96 de 14 de maig DOGC 2208 de 20.051996) els usuaris d´aquest servei seran l´alumnat matriculat al centre, professorat i personal d´administració i serveis.
El Consell Escolar ha d´aprovar el Pla sobre el funcionament del menjador que formarà part de la programació general del centre, com a activitat complementària.
1.- Modalitat de gestió.
La gestió del servei de menjador escolar del CEIP “Teresa Bergadà” la realitza L’ASSOCIACIÓ DE MARES I PARES D’ALUMNES d’aquest Centre legalment constituïda.
L’AMPA té contractada l’empresa Alessa , que duu a terme el servei de càtering, i es fa càrrec de l’elaboració i del subministrament dels menús.
2.- Espais i instal·lacions reservats al servei de menjador.
a) La cuina: Actualment disposa d’una superfície de 39´85 metres quadrats. Aquest espai disposa dels seus utensilis de cuina, rentadora de plats, safates i coberteria, un electrodomèstic de refrigeració...b) El menjador: Disposa d’una superfície de 67 metres quadrats. Aquest espai té les seves taules i cadires corresponents. Excepcionalment s’utilitza per activitats realitzades pels alumnes de l’escola. Aquest ús diferenciat del local no interfereix mai en l’activitat específica d’aquesta instal·lació. És fa especial èmfasi en la neteja després d’un acte no propi del menjador.
c) Els usuaris del menjador escolar disposaran dels següents espais i instal·lacions: Cuina, Sala usos múltiples (menjador), lavabos, pati parvulari, pati del Centre.
d) La sala destinada a menjador escolar té una capacitat per a 80 comensals.
e) Activitats en dies de pluja: durant les jornades de mal temps els alumnes comensals romandran en espais tancats realitzant diverses activitats. Quedaran definits els espais disponibles de l’escola, per tal d’ubicar els alumnes en els dies de pluja.
3.- Personal i funcions de les monitores.
2 Pares o mares encarregats d’administrar el servei de menjador per part de l’AMPA.
1 Coordinadora de menjador.
3 Monitores de menjador.
Funcions de la Coordinadora de menjador.
Tindrà les següents tasques específiques:
- Es farà càrrec de la gestió i control dels menús sol·licitats a l’empresa de càtering. Aquesta gestió serà transparent i serà supervisada pels responsables de l’AMPA.
- Es responsabilitzarà i vetllarà pel bon funcionament del menjador.
- Passarà llista dels comensals abans d’entrar al menjador.
- Supervisarà la tasca de l’equip de monitores.
- Dinamitzarà l’equip de monitores de menjador.
- Supervisarà i executarà correctament el nou Pla de funcionament de menjador.
- Informarà de qualsevol incidència que afecti el reglament de règim intern.
- Realitzarà l’informe trimestral de l’alumne comensal.
- Farà de representant de les treballadores de menjador, per tal de millorar les condicions laborals i socials.
- Traslladarà als responsables de l’AMPA de menjador els fulls d’incidències que hi hagin.
- És farà càrrec de la documentació necessària per al servei ( models d’autoritzacions
mèdiques, fulls d’incidències, control del segell de l’AMPA).
- Tindrà cura de les dades personals dels pares i mares, alumnes i altres dades amb
relació a l’AMPA, segons estableix la llei de dades de caràcter personal.
- Rebrà les indicacions directes de les decisions de l’AMPA referent al servei de menjador
- Tindrà igualment assignades les tasques encomanades com a monitora de menjador.
Funcions de les Monitores de menjador.
Tindran les següents tasques encomanades:
- Comprovar el rentat de les mans dels alumnes abans i després del dinar.
- Realitzar la distribució dels dinars als comensals.
- Distribuir el menjar per les taules amb la finalitat que tothom rebi la ració estipulada i
que cap nen/a s’hagi d’aixecar de la taula.
- Motivar als comensals per una alimentació variada i equilibrada.
- Vetllar per l’ordre i la convivència, i educar per als hàbits d’higiene.
- Promoure la participació activa en les diferents tasques del menjador.
- Administrar la medicació a l’alumne/a i sempre amb la prèvia autorització escrita dels
pares o tutors i acompanyada de la prescripció mèdica.
- Netejar els estris utilitzats per al consum dels menús.
- Tindran prohibit colpejar les safates dels comensals per tal de fer silenci al menjador.
- Tindran cura del parament i estris utilitzats.
- Recollir selectivament les deixalles (si és possible ) i la neteja del menjador.
- Vigilar i controlar els alumnes comensals.
- Quedarà totalment prohibit cap favoritisme d’atenció i servei als comensals.
- No estarà permès treure aliments fora del menjador.
- Orientar i corregir els mals hàbits posturals.
- Fomentar la sociabilització entre tots els alumnes.
- Atendre als nens/es en cas d’accident.
- Traslladar els alumnes als diferents espais d’activitat , vigilant la seva conducta en tot
moment.
- Vigilar activament en els espais utilitzats, oberts o tancats.
- Tancar i obrir les portes d’accés a l’escola que es determinin.
- Tindran prohibit emportar-se a casa el menjar sobrant dels menús dels comensals.
- Vetllaran pel compliment de les ordres assenyalades durant la jornada de treball i
comunicaran als responsables de menjador les incidències en el servei.
- Traslladaran a la coordinadora de menjador qualsevol suggeriment , millora en el
servei, condicions laborals i socials, necessitat de material i vestuari, conflictes, etc...
- Els menús seran servits per les monitores al menjador de l’escola, quedant totalment
prohibit el fraccionament de les racions.
4.- Distribució i horaris dels torns de menjador.
El servei de menjador es fa mitjançant dos torns de comensals. El primer torn comprèn tots els alumnes d’Educació Infantil (P3, P4 i P5). El segon torn està integrat pels alumnes de Primària ( de 1r a 6è).
Horaris dels torns
1r torn:
A les 11:55 hores 2 monitores del menjador aniran cap a les aules per a recollir els comensals de P3, P4, P5. La resta de monitores acabaran de preparar el menjador. Abans d’entrar al menjador es passarà llista i s’anirà al lavabo per rentar-se mans i cara.
A les 12:50 hores aproximadament, 2 monitores, acompanyaran als alumnes al pati. Al menjador es quedaran 2 monitores amb els nens que encara no han acabat i aniran preparant les taules pel 2n torn.
- Una vegada han acabat de dinar els comensals hauran de rentar-se mans i cara.
- Els alumnes faran el fluor, si hi ha les instal·lacions apropiades al Centre.
- Les monitores de menjador retiraran les safates als comensals de P3, P4, P5 una
vegada que han acabat de dinar.
- Els comensals de parvulari disposaran d’una tovalloleta.
- Els alumnes de parvulari han d’estar en tot moment vigilats per les monitores.
2n torn:
A les 12:55 hores, 2 monitores aniran cap a les aules per a recollir els comensals de 1r,
2on i 3r. Abans d’entrar al menjador es passarà llista per rentar-se mans i cara.
A les 13:50 hores, 2 monitores acompanyaran als comensals de 1r, 2on i 3r al pati.
A les 13:55 hores aproximadament, les mateixes monitores recolliran als comensals de
4t, 5è, i 6è. Els nens que van acabant, surten al pati acompanyats d’una monitora.
A les14:50 hores, 2 monitores acompanyaran als alumnes de parvulari a les seves files
corresponents. La resta d’alumnes faran fila en el seu lloc corresponent. Una monitora
vigilarà la porta i voltants durant l’arribada dels nens que no han dinat a l’escola.
- Una vegada han acabat de dinar els comensals hauran de rentar-se mans i cara.
- Els alumnes han d’estar en tot moment vigilats per les monitores.
5.-Previsió d’usuaris:
- Quatre monitores que realitzen el servei.
- Alumnes: de 70 a 80 diaris.
6.- Preu del menú i forma de pagament:
El preu proposat per Junta de l’AMPA per aquest curs escolar és de 5,85 euros per comensal/dia..
El sistema de pagament serà mitjançant domiciliació bancària, la qual es farà efectiva del dia 1 al 5 de cada mes. La tarifa a aplicar és de 115,05 € per alumne i mes, d’octubre a juny (9 quotes). *
Els nens/nenes que facin ús del servei de menjador de forma esporàdica, és a dir, els que es queden al menjador menys de 10 dies al mes, se’ls facturarà a mes vençut, igualment mitjançant domiciliació bancària i del dia 5 al 10 de cada mes. El preu del menú dels esporàdics és de 5,85 €.
Els alumnes que gaudeixin de beca pagaran la part proporcional que els correspongui. Ara bé, fins que el Consell Comarcal no comuniqui a Alessa la concessió de les beques i els percentatges assignats, es cobrarà el 100 % de la quota mensual. Posteriorment es regularitzaran els imports cobrats, des de la data en que s’aprovi la beca.
Si el nen/nena falta al menjador 3 o més dies consecutius, s’abonarà 5,85 € per cada dia que no assisteixi al menjador. Al llarg del curs hi haurà dues regularitzacions que es faran efectives mitjançant un abonament als compte bancari dels usuaris. La primera regularització es farà del dia 5 al 10 de gener i correspondrà als mesos de setembre a desembre, i la segona es farà del dia 5 al 10 de juliol i correspondrà als mesos de gener a juny.
Si un rebut és retornat es farà arribar, mitjançant l’escola, una notificació als pares de l’alumne en la que es donarà un termini de 3 dies hàbils per fer el pagament del deute mitjançant un ingrés al compte bancari d’Alessa. El no pagament donarà lloc a la suspensió temporal del servei de menjador fins a la regularització de la situació. Cada rebut retornat tindrà un recàrrec de 6 €, corresponent a les despeses bancàries i administratives ocasionades per la devolució.
7.-Estudi quantitatiu i qualificatiu dels menús:
Es proposa que l’empresa de càtering faci una planificació de menús per mesos. Aquesta planificació s’exposarà al tauler d’anuncis de l’AMPA i del Centre i se’n farà arribar una còpia a la Direcció de l’escola. També es farà arribar un model a cada una de les famílies dels comensals que regularment es queden al menjador.
8.- Composició dels menús:
D’acord amb el que s’ha exposat, las dietes de cada menú han de contemplar les exigències bàsiques per assolir una alimentació compensada de qualitat i amb les condicions higièniques -sanitàries pertinents.
9.- Objectius del servei de menjador.
El dinar és una bona oportunitat perquè els alumnes aprenguin que l’acte de menjar no solament satisfà la sensació de gana que puguin tenir, sinó que és una manera de comunicar-se, un moment de transmissió de cultura i de costums propis, l’aprenentatge d’uns bons hàbits i la implantació de pautes adequades de conducta alimentària com:
- Conèixer els aliments i apreciar-ne les diferències.
- Aprendre a menjar-s’ho tot i de tot.
- Rentar-se les mans abans i després de l’àpat.
- Utilitzar adequadament els estris de menjar.
- Participar en la selecció de residus.
- Respectar les companyes i companys i el seu espai.
- Conèixer els costums propis del país.
10.- Informació a les famílies del funcionament del menjador.
En el transcurs del curs escolar, s’informarà als pares o tutors de tot el que fa referència al funcionament del menjador. En el tauler d’anuncis de l’AMPA i de l’escola, quedarà exposat el Reglament de Règim Intern del Menjador Escolar i el Pla de Funcionament del servei de menjador del Centre, aprovat pel Consell Escolar, així com la relació de menús programats per mesos.
11.- Creació d’una Comissió de Seguiment del Menjador Escolar:
Per tal d’aconseguir un millor funcionament del menjador escolar es crea una Comissió de Seguiment formada pel President/a de l’AMPA, dos membres de l’Associació de Pares, el Director del CEIP Teresa Bergadà i la Coordinadora de monitores. La seva funció és vetllar pel bon funcionament del servei de menjador. En l’última reunió (del curs escolar) del Consell Escolar es presentarà un informe -memòria de les activitats realitzades durant el curs al menjador.
12.-Aprovació per part del Consell Escolar.
Tots els aspectes que contempla aquest Pla de funcionament de Menjador estan subjectes a modificació, igual que les noves consideracions que es puguin incorporar, ja que es tracta d’un “document obert” i per tant susceptible de modificacions, segons vagi indicant l’experiència en la seva aplicació. És l´AMPA del CEIP Teresa Bergadà qui té la competència de fer les pertinents modificacions, que hauran d’estar aprovades pel Consell Escolar.
Aquest Pla de Funcionament de Menjador ha estat aprovat pel Consell Escolar en la reunió celebrada el dia 20 d’octubre de 2009.
El president de l’AMPA,
